آثار آرامش
ازدياد ايمان : اعطاي آرامش و اطمينان از سوي خدا به مومنان زمينه فزوني ايمان آنان مي شود . آنچنان كه در قرآن كريم آمده است : « هُوَ الَّذِي أَنزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لِيَزْدَادُوا إِيمَانًا مَّعَ إِيمَانِهِمْ وَلِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا : اوست آنكه آرامش و قوت قلب را بر دلهاي مومنان نازل كرد تا ايماني بر ايمان خود بيافزايند ، آري براي خدا همه نوع لشكر در آسمان و زمين هست و خدا مقتدري فرزانه است » منظور از سكينة ، آرامش و سكون نفس و ثبات و اطمينان به آن عقايدي است كه به آن ايمان آورده اند و اينكه فرمود خداوند سكينت را در قلوب مومنان نازل كرد ، يعني آن را در قلبهاي ايشان ايجاد كرد ، بعد از انكه فاقد آن بودند . و علت اينكه سكينه را افزايش ايمان آنها معرفي مي نمايد ، هر چيز عبارت است از علم و التزام به آن به طوري كه آثار آن در عمل فرد ظاهر شود و علم و التزام به آن به طوري كه آثار آن در عمل فرد ظاهر شود و علم التزام از اموري است كه شدت و ضعف مي پذيرد . لذا معناي آيه اين است كه خداي متعال ، كسي است كه ثبات و اطمنان را كه لازمه مرتبه اي از مراتب روح است در قلب مؤمنان جاي داده تا ايمان كه قبل از نزول سكينت داشتند بيشتر و كاملتر شود . و او دانائيست كه هيچ چيز از علم او غايب نمي باشد و جز به مقتضاي حكمتش عمل نمي كند ، لذا او قادر است كه آرامش و طمأنينه را در دلهاي مومنان ايجاد كند و ايمان آنها را بيافزايد . در اين باره حديثي از امام باقر و امام صادق ( عليهما السلام ) آمده كه « السكينَهُ الأيمانُ » مراد از سكينه ايمان است . ثبات و آرامش را در دل مومنين قرار داد و نازل كرد و منظور از مومنين كساني هستند كه با رسول خدا ( صلي الله عليه و آله و سلم ) مخالفت نكردند . در جريان صلح حديبيه ، صبح حضرت را انكار نكردند تا با نفوذ عقيده بر يقين آنان افزوده شود و يقين آنان محكمتر و استوارتر شود . بر آن قلوب اطمينان بيشتر حاصل شود و يا منظور اين است كه ايمان به اصول دين را به ايمان به فروع و احكام شريعت اسلام كاملتر نمايند و بر آن بيفزاند .و كساني كه چنين ايماني داشته باشند ، از عذاب خداوند مصون هستند
منبع.خلاصه تفسیر المیزان جلد 6 صفحه362